Språkkonsulterna                
                     
   

 

 

Språkbrevet nr 5, 2010

Skriva för blogg

Bloggen är ett relativt nytt medium. Runt 2004–2005 kom företeelsen på allvar, och sedan dess har bloggvärlden exploderat. Det finns uppskattningsvis över 400 000 svenska bloggar, och det totala antalet bloggar i världen landar på 150 miljoner. Och det ökar med runt 200 000 nya bloggar varje dag! Det är väldigt många åsikter om läppstift, musik och flaggstångsknoppsförgyllning som luftas ute på vårt världsomspännande nät. Under de här åren har det också börjat utvecklas konventioner och etikettsregler för bloggare.

Bloggen – inte tryck, inte webb
Bloggen skiljer sig från både tryckt text och det man kanske snarare förknippar bloggtext med, nämligen webbtext. När en tryckt text är färdiggranskad och tryckt är den så att säga huggen i sten. Det enda som skulle kunna ändra något är en nytryckning av materialet, eller en liten lapp som förklarar att här var tryckfelsnisse framme. En webbtext å sin sida uppdateras löpande när det behövs. Och bloggen då? Den är ett mellanting; trots att den finns på nätet ska du behandla den som en tryckt text. Så fort du har publicerat ett inlägg kommer (förhoppningsvis) någon att läsa och kommentera det. Och då går det inte att komma i efterhand och skriva om hela stycken eller meningar utan vidare.

Markera om du gör ändringar
Så det gäller att skriva rätt från början. Ett eller annat stavfel kan du förstås rätta till i efterhand, men skriver du att Malmö ligger i Lappland kan du inte bara sudda bort det och låtsas som att ingenting har hänt. Istället får du markera det felaktiga på något sätt och lägga till din ändring, till exempel genom att stryka över det borttagna. Om du istället inser att du glömt att skriva något, eller om någon kommentar uppmärksammar dig på något du glömt, kan du skriva till det sist i inlägget med en markering att det är en uppdatering.

Anpassa din text för webben
Själva layouten ska vara anpassad för webben. Skriv därför korta stycken med blankrad för att markera nytt stycke, och använd gärna punktlistor. I längre inlägg är det bra att skriva några underrubriker som guidar läsaren. Längden på inläggen beror helt på bloggens tema, läsare och ambitionsnivå. En del bloggar fungerar som tidskrifter och har därför långa inlägg, medan andra bloggare hellre publicerar ofta och därför har inlägg som bara är några rader långa.

Även väldigt ambitiösa bloggar behöver inte alltid ha uppsatser till inlägg, ibland kan det räcka med en enda välformulerad mening. Det mest extrema exemplet är förstås mikrobloggen Twitter – inlägg på max 140 tecken! Och sedan finns det bildbloggar nästan helt utan text. Men om du vill publicera bilder, tänk på upphovsrättslagen. Tänk också på att länka till dina källor om du hänvisar till någon annan blogg eller en tidningsartikel. Det sparar tid åt dina läsare, och dina källor kan lätt se var de omnämns.

Kom ihåg temat för din blogg
Det viktigaste att tänka på är ändå att hålla en röd tråd i bloggen. Har du bestämt att bloggen ska handla om flaggstångsknoppsförgyllning, då blir din trogna läsare besviken när det senaste inlägget istället handlar om ditt jobbiga möte på banken. Det går alldeles utmärkt att ha olika bloggar för olika ändamål – en för jobbet, en för familjen och en för att berätta för världen om just din fantastiskt spännande hobby.

Och ordet blogg då?
Till sist kan det vara roligt att kika på själva ordet blogg. Det är ett försvenskat lånord som kommer från amerikansk engelska. Ordet är en sammandragning av orden web och log (dagbok eller logg), och en del säger fortfarande weblog. Enligt sägnen var det en känd amerikansk bloggare, Jorn Barger, som myntade ordet weblog 1997. Ett par år senare bestämde sig hans kollega Peter Merholz för att skämta med uttrycket. Så han särskrev det på sin blogg – we blog (vi bloggar). Flera andra bloggare hakade på, och ordet blog var fött!

Vi hoppas att detta har gett lite inspiration till både nya och gamla bloggare! Och besök gärna vår egen blogg Pratbubblor.

Ingrid Herbert, din språkrådgivare

----------------------------------

Är du intresserad av ett seminarium i att skriva för blogg? Hör av dig med en preliminäranmälan, så kontaktar vi dig när vi har satt datum för hösten.
info@sprakkonsulterna.se

 

 
 

Bloggen - inte tryck, inte webb. En alldeles egen genre!

Klicka på Dela så kan dina Facebook-vänner också läsa språkbrevet. Dela