Språkkonsulternas logotyp

Språkbrevet nr 1, 2007

Den här julen var den första som jag fick fler julkort med e-post än med vanlig post. E-post är ett snabbt och enkelt sätt att höra av sig på. Särskilt bra passar det när man vill göra massutskick. Som till exempel önska hela bekantskapskretsen god jul, eller meddela alla i adressboken att man bytt jobb och snart har ny e-postadress.

Det verkar nästan lite för enkelt att skicka e-post, och det kan vara svårt att sovra bland meddelandena i inkorgen. Det märks att det gick undan när de skickades. Avsändarna tar sig inte alltid tid att tänka igenom syftet och vilka behov mottagarna har. Här kommer några saker du bör tänka på när du skickar e-post.

Ge mycket information i ämnesraden
Mottagarna vill kunna se på en gång om informationen är intressant för dem eller inte. Det kan du hjälpa dem med genom att ge dem så mycket information som möjligt redan i ämnesraden. Eftersom det du skriver där går att läsa utan att öppna meddelandet hjälper det adressaterna att prioritera och sortera sin e-post. Var därför så detaljerad och specifik som utrymmet tillåter, så att mottagarna slipper öppna meddelanden i onödan. Exempel på informativa ämnesrader är Ny lokal till skrivkursen 20 februari, Öppet hus hos Anna på lördag eller Kursanmälan - skrivkurs. Skriv inte allmänna formuleringar som Hej eller Diverse i ämnesraden, och lämna den aldrig tom!

Om du avslutar ämnesraden med ett snedstreck och ditt namn, betyder det att själva meddelandefältet är tomt. Hela meddelandet står i ämnesraden och mottagaren behöver inte öppna det. Till exempel: Publicera Språkbrev 1 2007 nu! /Anki.

Använd sorteringsbegrepp
Bjud mottagarna på bra sorteringsbegrepp i ämnesraderna. Många sparar meddelanden i mappar och då är ämnesraderna oumbärliga! Använd gärna nyckelord ur innehållet så att du i stället för Språkfråga skriver Prepositioner - fråga. Undvik också artiklar i början på ämnet, så att mottagarna slipper att sortera på Den och En.

Spara på rödflaggan
Om du vill hålla dig väl med dina e-brevkompisar bör du också tänka på att vara sparsam med att bråttom-markera dina meddelanden. Den röda flaggan sjunker snabbt i värde och mottagarna slutar att bry sig om den. Använd den bara när informationen verkligen är brådskande. Det går faktiskt att markera sina meddelanden med låg prioritet också. Roliga länkar och lättsammare kommunikation kan gott och väl flaggas ner lite. Då kan mottagarna öppna och läsa när de känner att de har tid och lust. Och då blir kanske skämtet ännu roligare?! Lycka till!


Anki Mattson, din personliga språkrådgivare

---------------------------

Vill du lära dig mer om att skriva effektiva e-brev? Anmäl dig till vår kurs Effektiva e-brev den 22 mars! Utnyttja snabbhetspremien och anmäl dig före den 1 februari.
Till kursprogrammet »

Du har fått det här brevet för att du har begärt det eller för att du har gått på kurs hos oss. Du kan avbeställa din prenumeration genom att klicka på Svara och skriva Avbeställ i ämnesraden.

Beställ prenumeration på www.sprakkonsulterna.se

Anki Mattson
 
 
 
Till arkivet för språkbrevet »